Czy warto stworzyć system identyfikacji wizualnej?

Każda firma, która chce na dłużej zaistnieć na rynku i wyróżnić się na tle konkurencji, stara się by klienci ją rozpoznawali i mieli pozytywne skojarzenia. Nie jest to łatwe i na efekty trzeba czasami długo czekać. Najlepsze efekty przynosi system identyfikacji wizualnej.

Czym jest system identyfikacji wizualnej?

Niektórzy uważają, że budowanie marki ogranicza się tylko do stworzenia logo i spójnych graficznie druków reklamowych. W rzeczywistości jest to tylko niewielki krok na drodze prowadzącej do budowania pozytywnego wizerunku firmy lub marki. Poprzestanie na nim najczęściej kończy się porażką na rynku.

System identyfikacji wizualnej to szereg działań, których celem jest budowanie pozytywnych skojarzeń klientów wobec firmy i jej produktów. Do środków wizualnych systemu zaliczamy:

– logo, logotyp,
– kolorystykę materiałów firmowych,
– krój i wielkość czcionki,
– wzór druków firmowych,
– wzór materiałów reklamowych,
– szatę strony internetowej,
– ubrania firmowe pracowników,
– sposób pakowania produktów,
– wygląd siedziby firmy, wystrój wnętrz.

Wszystkie te elementy powinny być spójne graficznie i kolorystycznie, dzięki temu skojarzenia klientów będą jednoznaczne.

Na system identyfikacji wizualnej składają się nie tylko elementy graficzne. Bardzo ważną rolę odgrywają także elementy pozawizualne. To przede wszystkim kultura obsługi klienta przez pracowników, dostęp do infolinii, obecność w mediach społecznościowych. Bardzo ważną rolę odgrywają misja i wizja firmy. Nie mogą być tylko w sferze deklaratywnej, muszą być realizowane w codziennej działalności firmy.

Wszystkie elementy systemu powinny zostać zapisane w księdze identyfikacji wizualnej firmy. Dzięki temu zostanie zachowana jednolitość i ciągłość działań.

Czy warto inwestować w system?

Tworzenie systemu identyfikacji wizualnej jest procesem skomplikowanym i długotrwałym oraz wymaga podjęcia działań na różnych płaszczyznach. Wymaga też sporych nakładów finansowych. Patrząc jednak na firmy (banki, sieci handlowe, producenci), które taki system opracowały, nie ulega wątpliwości, że inwestycja jest opłacalna i zwróci się w czasie. Efektem będzie zajęcie stabilnej pozycji na rynku lokalnym, ogólnokrajowym, a nawet międzynarodowym.

Spójnie opracowany system identyfikacji wizualnej pozwala nie tylko na zajęcie odpowiedniej pozycji na rynku, ale przede wszystkim na zbudowanie pozytywnych relacji z klientami. Pomaga to wzbudzić zaufanie klientów dotychczasowych oraz pozyskać kolejnych. System identyfikacji wizualnej nie jest tworem stałym, powinien podlegać modyfikacji zgodnie ze zmianą zachowań klientów.