Zdjęcia biznesowe są zazwyczaj skierowane do potencjalnych pracodawców i klientów. Przy tego rodzaju zdjęciach ważna jest nie tylko odpowiednia poza, ale również właściwy wyraz twarzy, fryzura, makijaż, tło. Doświadczony fotograf może zrobić udane zdjęcie za pomocą kilku wskazówek i trików. Różne przewodniki fotograficzne dostarczają cennych informacji i radzą jak wykonać dobre zdjęcia biznesowe. Co jest ważne w dobrym zdjęciu biznesowym i ja się do niego przygotować?
Zdjęcia aplikacyjne i pracownicze — jak ważny jest wygląd zewnętrzny?
Drobiazgi, takie jak np. wyraz twarzy, nie są tak istotne, jak optymalizacja ogólnego wyglądu. Zadbany wygląd to podstawa. Podczas sesji zdjęciowej u kobiet wskazany jest subtelny makijaż, który pomoże ukryć drobne niedoskonałości, mężczyźni powinni być ogoleni. W przypadku zdjęć pracowników i zdjęć aplikacyjnych uwaga skupia się na samej osobie, którą należy pokazać w jak najlepszym świetle. Wskazane jest również, aby fotograf faktycznie fotografował osobę taką, jaka jest naprawdę. Ktoś, kto zawsze nosi okulary, nie powinien pojawiać się na sesji fotograficznej z soczewkami kontaktowymi — będzie wyglądał nienaturalnie.
Zdjęcia profesjonalne wykorzystywane do celów biznesowych powinny przedstawiać fotografowaną osobę w sposób jak najbardziej naturalny. Fotograf odgrywa tu szczególną rolę. Zazwyczaj w ramach konsultacji analizuje branżę i wymagania dotyczące zdjęcia oraz udziela odpowiednich porad. Chodzi przede wszystkim o znalezienie najlepszej możliwej i najbardziej atrakcyjnej pozy. Przykładowo w niektórych grupach zawodowych sensowne jest robienie zdjęć na zewnątrz lub przynajmniej nie w studio fotograficznym.
Profesjonalne zdjęcie to nie migawka
Zdjęcia biznesowe nie są migawkami. To oznacza, że profesjonalne sesje zdjęciowe nie mogą być spontaniczne, a zdjęcia osobiste. Fotografowane osoby powinny wyglądać sympatynie, ale raczej poważnie i zachęcająco. Kto chciałby zatrudnić lub skonsultować się z kimś, kto na pierwszy rzut oka wygląda sympatycznie?
Oprócz podstaw, takich jak zadbany wygląd, odpowiedni ubiór i odpowiednie tło, ważny jest również wyraz twarzy osoby fotografowanej. Podczas wykonywania zdjęć biznesowych rozróżnia się dwa różne typy mimiki — można być poważnym albo się uśmiechać. Celem jest neutralność, więc ani uśmiech, ani powaga, nie powinny być przesadzone.
Ważne jest również zwrócenie uwagi na branżę, dla której przeznaczone są zdjęcia. Każdy, kto stara się o pracę urzędową, z pewnością może wybrać poważny wyraz twarzy, aplikując do np. Agencji reklamowej, można pozwolić sobie na uśmiech.
Dobry fotograf odradzi nam zmarszczone brwi lub zaciśnięte usta. Często wydaje się to niesympatyczne lub nawet protekcjonalne.
Jak rozpoznać dobre zdjęcie biznesowe?
Istnieje wiele sposobów na wykonanie zdjęcia biznesowego w taki sposób, aby było atrakcyjne i tyle samo możliwości zepsucia zdjęcia.
W rzeczywistości istnieje wiele mitów dotyczących zdjęć aplikacyjnych, ale w przeciwieństwie do referencji do pracy, nie ma tajnych kodów ani katalogu kryteriów.
zdjecia biznesowe – błąd w słowie kluczowym