Konsulting czy interim management?

Usługi doradztwa biznesowego mogą przybierać różne formy. Najpopularniejszymi z nich są współprace na zasadzie konsultingu oraz interim managementu. Dowiedz się, czym się różnią oraz które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej firmy.

Konsulting i interim management – różnice

Zarówno interim management, jak i konsulting są formą doradztwa biznesowego. Obie usługi mogą być świadczone przez jednego doradcę, w zależności od jego ustaleń z klientem. Czy różnią się od siebie?

  • Konsultant – jest on osobą, która podejmuje współpracę z danym przedsiębiorstwem w celu udzielenia wsparcia w podejmowaniu kluczowych decyzji. Projekty w tej formie nie należą do najbardziej złożonych. Zazwyczaj obejmują tylko kilka spotkań doradcy z kadrą zarządzającą. Rola konsultanta ogranicza się do zaproponowania gotowych rozwiązań – nie uczestniczy on we wdrażaniu ich.
  • Interim manager – pracuje na znacznie bardziej pogłębionym poziomie niż konsultant. Dołącza on do firmy na określony czas jako członek kadry zarządzającej. Jego zadaniem jest wprowadzenie koniecznych w przedsiębiorstwie zmian lub przeprowadzenie od początku do końca danego projektu.

Czym zajmuje się interim manager?

Na stanowisku interim managera zazwyczaj pracuje osoba wysoko wykwalifikowana w danej dziedzinie. Jej zadaniem jest uzupełnienie zespołu o kompetencje, jakich w nim brakuje. Konkretne działania, jakie wykonuje, zależą od sytuacji danej firmy i jej potrzeb. Interim manager może prowadzić projekty z takich dziedzin, jak transformacja cyfrowa, zarządzanie operacyjne, finanse czy zasoby ludzkie. Zakres obowiązków bywa różny, a na samym początku współpracy ustala się konkretne warunki. Po pierwsze określa się cele, jakie ma osiągnąć doradca, aby można było uznać projekt za sukces. Konieczne jest także zdefiniowanie ram czasowych współpracy. 

Doradztwo biznesowe – korzyści

Niezależnie, czy przedsiębiorstwo decyduje się na korzystanie z usług interim managera czy konsultanta, obie formy współpracy niosą ze sobą istotne korzyści. Przede wszystkim, przedsiębiorstwo pozyskuje umiejętności i doświadczenie, których do tej pory nie posiadało. Konsultant czy interim manager nie tylko wykorzystuje swoje kompetencje w procesie decyzyjnym, ale także dzieli się nimi z członkami zespołu. Kolejną ważną zaletą tego rozwiązania jest to, że ma się dostęp do opinii zewnętrznego specjalisty. Patrzy on na sytuację firmy pod kątem biznesowym – właściciel czy wieloletni pracownicy działają pod wpływem emocji, takich jak przywiązanie do przedsiębiorstwa. Dzięki temu doradca może podjąć bardziej racjonalną decyzję.

Gdzie znaleźć konsultanta lub interim managera?

Usługi doradztwa w formie konsultingu i interim managementu świadczą różne firmy i osoby prywatne. Można wybierać spośród międzynarodowych korporacji, małych agencji i specjalistów działających na własną rękę. W internecie można znaleźć wiele ofert współpracy, przez co sprawdzenie ich wszystkich graniczy z niemożliwością. Z tego powodu powstała platforma Redegate. Wystarczy, że podasz zakres swojego projektu i swój budżet, a zespół doświadczonych doradców dobierze konsultanta lub interim managera dopasowanego do Twoich potrzeb.