Ludzie bardzo często szukają sposobu na łatwy zarobek, zwłaszcza w XXI wieku, w którym to światem rządzi pieniądz. Prowadząc takie poszukiwania nierzadko trafia się na frazę „marketing network” i związane z nią oferty pracy. Jedni nie chcą mieć z tą branżą nic wspólnego, zwłaszcza po przeczytaniu wielu negatywnych opinii, natomiast inni poświęcają jej całe swoje życie zawodowe i nie wyobrażają sobie innej formy zarobku. Jak marketing sieciowy wygląda w praktyce? Czy się opłaca? Rozważymy to wszystko w poniższym artykule.
Czym właściwie jest marketing network?
W internecie można znaleźć wiele skomplikowanych definicji marketingu sieciowego, jednak najprościej rzecz ujmując jest to po prostu aktywne poszukiwanie konkretnych klientów i sprzedawanie im produktów zamiast wystawiania publicznych ofert i prowadzenia kampanii reklamowych. Ma to na celu jak największe skrócenie drogi od producenta do klienta, a osoby za to odpowiedzialne zwykle dostają małą prowizję od każdego sprzedanego towaru. Należy wspomnieć, że osoby chcące osiągnąć sukces w network marketingu z czasem muszą stworzyć swój własny zespół sprzedawców – stąd też tyle atrakcyjnych ofert pracy w tej branży. Każda nowa osoba w zespole przekłada się na większy dochód tego, kto je zrekrutował. Mówi się, że na marketingu sieciowym nikt nie traci, ale za to każdy zyskuje – producenci towarów znajdują nowych klientów, sprzedawcy mają okazję do zarobku, a klienci mają łatwy i spersonalizowany dostęp do interesujących ich produktów.
Ile można zarobić na marketingu sieciowym?
Podczas rekrutacji na stanowiska w branży marketing network często słyszy się obietnice wręcz nierealnie wysokich zarobków. Nie są one tyle oszustwem co celowym niedoprecyzowaniem. Rzeczywiście na marketingu sieciowym da się zarabiać nawet pięciocyfrowe kwoty na miesiąc, jednak udaje się to tylko bardzo niewielkiemu odsetkowi zaangażowanych osób. Tak naprawdę w większości przypadków kwoty te nie przekraczają 2000 złotych netto, a w przypadku pracy dorywczej najczęściej jest to tylko kilkaset złotych miesięcznie. Dużym plusem jest natomiast to, że wiele firm przy rekrutacji pracowników do spraw network marketingu oferuje bardzo atrakcyjne bonusy i nagrody materialne, takie jak wysokie rabaty na konkretne produkty, darmowe gadżety i narzędzia, a nawet opłacone wycieczki i służbowe samochody. Aby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty trzeba po prostu pamiętać, żeby nie dać się zmanipulować osobom rekrutującym i zawsze dociekać wszystkich szczegółów oferty.
Czy na marketingu sieciowym można stracić?
Niestety w wielu przypadkach firmy „naciągają” ludzi przy rekrutacji. Każą im kupować firmowe produkty po rzekomo atrakcyjnych cenach, tak aby pracownicy „wiedzieli jakie produkty sprzedają”. Wydaje się to być logiczne, jednak w praktyce często wiąże się ze stratami, zwłaszcza jeśli są to towary, których się raczej nie używa. Często zdarza się tak, że ktoś szybko odpuszcza sobie pracę w marketing networku, ale nie może już odzyskać pieniędzy, które wydał na zakupy w sklepie danej firmy.